Kulturkrockar

Måste bara berätta en sjukt rolig sak som hände när vi var i Grekland.
Vi bodde grannar med ett gäng på 5 greker som vi hängde lite med. Vi blev utbjudna på fördrinkar av dem på Lotus Bar innan alla klubbar öppnade. Så vi satt där och snackade med de två av dem som kunde engelska, medan de andra mest satt och stirrade. Vi kom in på ämnet kända greker och kända svenskar. Elena Paparizou kom såklart på tal och även Zlatan. Deras stolthet var däremot en kille som heter Sakis Rouvas. När jag och Julia såg ut som två frågetecken, eftersom vi inte visste vem snubben var, började alla 5 sjunga samtidigt: This is our night! FLY! nanana top of the nanana...

Både jag och Julia tittade på varandra och vi började sakta komma på vem det var de menade. Eurovision song contest! sa en av grekerna. När vi i samma ögonblick förstod vem de menade började vi såklart asgarva. Grekerna fattade verkligen INTE ALLS vad vi skrattade åt. Jag frågade mellan skrattanfallen ifall hans scenframträdande var ett skämt eller ifall han gjorde det helt seriöst. Grekerna fortsatte stirra på oss och förstod inte frågan. SJÄLVKLART gjorde han det seriöst. I detta ögonblick sprutade tårarna på mig. Varken jag eller Julia kunde sluta skratta.

Alla grekerna tittade på varandra och förstod verkligen ingenting. VARFÖR skrattade vi? Alla grekiska tjejer tycker ju att Sakis är jättesnygg och skitcool och alla grekiska killar vill ju vara som han. Varför sitter då dessa svenska tjejer och skrattar åt greklands coolaste kille... Hmmm.. det var frågan.
Tänk att någonting kan anses vara så jävulskt coolt och häftigt i ett land, kan vara det töntigaste man har sett i ett annat. Väldigt fascinerande!



Greklands Coolaste Kille!
(Hur man nu kan tycka att en kille som åker fram och tillbaka på ett rullband samtidigt som han
gör konstiga rörelser med händerna är cool, är dock för mig en gåta.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0